ZZP’er: thuiswerken of op zoek naar een kantoor?

Werk je als ZZP’er, dan geldt in veel gevallen dat je helemaal zelf bepaalt waar je je werk uitvoert. Doe je dat thuis, of werk je liever ‘bij de klant’, als dat mogelijk is? Huur je ergens een kantoor, of zoek je een hip koffietentje uit waar je kunt werken? Ga je op zoek naar een flexplek, of richt je thuis het ultieme kantoor in?

Aan jou de keuze: waar werk je het liefst?

Het geldt niet voor alle ZZP’ers, denk bijvoorbeeld ook eens aan zelfstandigen in de zorg of in het onderwijs, maar in veel gevallen geldt dat met het ‘eigen baas zijn’ ook het bepalen van de eigen werkplek plotseling een feit is geworden

Waar jij het best tot je recht komt, hangt van veel factoren af. Denk bijvoorbeeld eens aan de aard van je werk. Zit je de hele dag aan de telefoon, dan is het misschien wel zo prettig als je dat kunt doen op een plek waar anderen geen last van je hebben, en jij niet van hen. Werken in een koffietentje of op een andere plek waar veel zelfstandigen samenkomen, bijvoorbeeld dat hippe koffietentje op de hoek, is dan misschien niet zo handig.

Is het de bedoeling dat je veel klanten gaat ontvangen? Ook daar moet je rekening mee houden als je de juiste werkplek gaat bepalen. Als je een goed kantoor aan huis kunt maken, dan kan dat prima zijn. Als je klanten echter eerst je hele huis door moeten om uiteindelijk op je werkplek op zolder te belanden, dan wordt het al een minder goed plan. In dit soort gevallen kan het huren van een kantoor of een werkplek binnen een bestaand kantoor een betere keuze zijn.

Hoe richt je het in?

Besluit je om van huis uit te gaan werken, dan is het zaak om een goede werkplek te creëren. Ook als je geen klanten gaat ontvangen is het zaak om dit zo professioneel mogelijk aan te pakken. Dit wordt tenslotte echt je werkplek, de plek waar je je geld gaat verdienen. Zo maar aan de keukentafel neerploffen met je laptop gaat je niet helpen om dat gevoel te krijgen.

Zorg dus voor een goed bureau, een goede stoel en een echte werkplek, liefst in een afgesloten ruimte. Dat hoeft geen kapitalen te kosten: kijk maar eens naar tweedehands kantoormeubelen. Deze komen doorgaans uit grote kantoren die een deel van hun meubilair niet meer nodig hebben. Volop tweedehands bureaustoelen en bureaus die nog jaren mee kunnen, en dan voor veel vriendelijkere prijzen.

Zorg ook dat de rest van de ruimte professioneel is ingericht. Je kunt de zolder best gebruiken om de kerstspullen en andere zooi in op te slaan, maar zorg dan wel dat dit uit het zicht staat als je er ook gaat werken. Anders blijft het toch die rommelzolder, in plaats van de plek waar je je beroep uitoefent.

About Author

You May Also Like

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *