Van gewoon naar buitengewoon: IKEA lanceert STUNSIG limited collectie

  • Gewaagde prints van zes getalenteerde designers op alledaagse producten
  • STUNSIG limited collectie eerder gepresenteerd op Dutch Design Week
  • Vanaf juni in gelimiteerde oplage verkrijgbaar bij IKEA

Hoe maak je van gewone, alledaagse producten buitengewone collector’s items? IKEA weet het. Het woonwarenhuis vroeg zes getalenteerde designers en artistieke teams om gewaagde prints te ontwerpen voor bekende IKEA producten, zoals beddengoed, servies, kussens en vloerkleden. De designs van Frédérique Vernillet, Malcolm Stuart, Pinar&Viola, Steven Harrington, Team Hawaii en Tilde Bay geven de producten uit de STUNSIG limited collectie een nieuw en eigentijds karakter. De collectie – waarmee IKEA een primeur had tijdens de Dutch Design Week 2016 – heeft ook een Nederlands tintje, want Viola Renate van het artistieke duo Pinar&Viola komt uit Amsterdam. De STUNSIG limited collectie is vanaf juni verkrijgbaar.

Steven Harrington op de vloer

De STUNSIG vloerkleden en kussenovertrekken* geven een totaal nieuwe sfeer aan je interieur. De zes verschillende prints van de zes designers zijn kleurrijk en opvallend. En daardoor springt juist het zwart-witte psychedelische-pop design van Steven Harrington eruit. De designer uit Los Angeles vertelt: “Ik wilde kunstzinnige prints maken waarmee je het onverwachte in huis haalt. Die herinneringen oproepen en tegelijkertijd inspiratie bieden.”

Malcolm Stuart’s komkommers als lunch

Een sandwich met een kop thee wordt pas echt leuk met de nieuwe borden en mokken uit de STUNSIG limited collectie. Ze zijn in zes verschillende prints verkrijgbaar. De speelse stijl van Malcolm Stuart is daarbij opvallend. Zijn cartoons zitten vol humor. “Deze komkommers hebben allemaal hun eigen issues. Sommigen zijn in plakjes gesneden, sommigen dénken dat ze in plakjes worden gesneden en eentje kijkt geshockeerd naar zijn telefoon”, vertelt de tekenaar uit Californië.

Naar bed met Team Hawaii

Malin Grundström en Anne Gustavsson uit Stockholm zijn samen Team Hawaii. Het duo staat bekend om hun grappige en ongebruikelijke illustraties. En die zie je samen met de prints van de andere designers onder andere terug op het katoenen* beddengoed. Team Hawaii vertelt over hun design: “De speelse droomwereld van STUNSIG barst van fantasie. Bij ons komt dat tot uiting in een vrolijke en chaotische collage van fruit, natuurlijke en urban elementen.”

ikea beddengoed

Aan tafel met Tilde Bay

Maak een kunstwerk op de eettafel met het STUNSIG servies. Je kan kiezen uit zes prints of spannende combinaties maken met de verschillende artistieke designs. Het servies dat is ontworpen door Tilde Bay uit Kopenhagen bestaat uit gefotografeerde en handgemaakte designs geïnspireerd op de natuur. De Deense vertelt: “1+1=3. Alle prints vertellen een eigen verhaal. Op het moment dat je ze combineert, komen er nieuwe unieke en onverwacht magische verhalen naar boven.”

ikea servies

Spannende tassen van Frédérique Vernillet

Tussen alle bonte prints op de STUNSIG tassen* laat de Franse tekenaar Frédérique Vernillet haar tanden zien. Haar realistische stijl is haar handelsmerk. Over de getekende wolf zegt ze: “Ik houd van contrast in mijn tekeningen en wilde dieren zijn altijd spannend. Aan de ene kant wil je ze aaien en aan de andere kant ben je altijd een beetje bang hoe ze reageren. Ze zijn prachtig en angstaanjagend tegelijkertijd.”

Schetsen met Pinar&Viola

Natuurlijk mogen de opbergdozen en schrijfblokken niet ontbreken in de STUNSIG limited collectie. Deze IKEA klassiekers zijn in alle zes de prints verkrijgbaar. Zo ook het inspirerende design van Pinar&Viola. De Nederlandse designer Viola Renate en de Turkse Pınar Demirdağ vertellen over hun prints vol ogen, bloemen, mythische dieren en wezens: “We willen dat mensen positief naar de toekomst kijken, het onbekende omarmen en de schoonheid van diversiteit zien.”

* De kussenovertrekken, het beddengoed en de tassen uit de STUNSIG limited collectie zijn gemaakt van 100 procent katoen van meer duurzame bronnen.

Over IKEA Group

Onze visie is om een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen. We bieden goed ontworpen, functionele en betaalbare woninginrichtingsproducten van hoge kwaliteit aan, die met zorg voor mens en milieu geproduceerd worden. De IKEA Group heeft 340 woonwarenhuizen in 28 landen. Daarnaast zijn er meer dan 40 woonwarenhuizen die door franchisenemers uitgevoerd worden buiten de IKEA Group. De IKEA Group had in FY16 783 miljoen bezoekers in de winkels en 2,1 miljard mensen bezochten IKEA.com. Voor meer informatie kijk op IKEA.nl.

About Author

You May Also Like

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *