Painted papers

Painted Papers’ van Little Greene: een overtuigende collectie gestreept behang, geproduceerd volgens  traditionele drukmethoden

Voor haar achtste behangcollectie heeft Little Greene zich opnieuw tot de archieven gewend. ‘Painted Papers’ is een omvangrijke verzameling gestreept behang, welke een historische en harmonieuze verbintenis laat zien tussen verf en behang. ‘Painted Papers’ is meer dan ‘alleen strepen’. Alle tien designs zijn bewerkte historische patronen, afkomstig uit verschillende archieven, waaronder English Heritage en Manchester Whitworth Art Gallery. ‘Painted Papers’ is zeer relevant voor een interieur van de 21e eeuw, ondanks dat de behangcollectie trouw is gebleven aan de ontwerpperiodes en de vele kleurcombinaties, die met trots de authentieke historische herkomst tonen.

Door traditionele oppervlakdrukmethoden te gebruiken, wat oorspronkelijk inhield dat er verf in plaats van inkt werd toegepast, krijgen de designs een aangenaam tastbaar reliëf en een licht gestructureerde uitstraling. Deze oude methoden komen duidelijk naar voren in de productie van ‘Painted Papers’. Begin 1800 zorgde de opkomst van de continue productie van behangrollen voor een enorme vooruitgang in blokdruk en de daaropvolgende oppervlakdruktechnieken. Op hetzelfde moment begon een nieuwe trend zich te ontwikkelen; het gebruik van strepen in het interieur. De Regency stijl werd erg beïnvloed door deze plotselinge uitbarsting in de internationale handel, terwijl een bredere architectuurvisie nieuwe ideeën bracht over ruimte en decoratie. Zodoende kregen ontwerpers van die tijd als eerste het besef dat kleuren en patronen, zowel qua stof als wanddecoratie, helpen een kamer vorm te geven in plaats van alleen te versieren.

BROAD STRIPE (c.1825)
Een klassiek ‘Romeins’ of Regency geproportioneerde streep, oorspronkelijk geproduceerd in het begin van de 19e eeuw met behulp van de ‘open trog’ methode. Met deze techniek werden strepen gecreëerd door banen van verf, die door de openingen of door de sleuven in de bodem van de houten trog, op het papier sijpelde, terwijl dit papier naar beneden getrokken werd. Gestreept behang, dat op deze manier vervaardigd werd, wordt gekenmerkt door een geborstelde afwerking. Later werd dit vervangen door een vlakkere afdruk met behulp van 19e eeuwse walsen, zoals te zien is in dit behang. De grote schaal van deze bijzondere streep wordt getemperd door het beperkte kleurgebruik. Doordat in elk design de streep een zachtere ondergrond in dezelfde tint heeft, is een behangpatroon gecreëerd, dat een ontspannen structuur geeft aan een kamer, zonder te formeel te zijn.

streepjes behang

CARLISLE STREET (c. 1890)
Het originele behang, waar dit ontwerp op geïnspireerd is, is gevonden in een woning in Carlisle Street in Soho, Londen en is eigenlijk een veel complexer patroon dan het ‘Painted Papers’ ontwerp. Door de solide strepen en het vreemde patroon van de bladeren te verwijderen, ontstaat er een behangontwerp met een ‘overall’ patroon, dat tegelijkertijd ook een elegante streep benadrukt.

CAVENDISH STRIPE (c. 1965)
Net zoals bij haar zusje, het ‘Marlborough’ behang uit Little Greene’s London Wallpapers II collectie, is de leeftijd van het patroon, waarop dit ontwerp gebaseerd is, misschien misleidend wat betreft de herkomst. In 1965 kwam dit bijzondere fragment tevoorschijn tijdens restauratiewerkzaamheden van English Heritage bij Marlborough House op Pall Mall, hoewel dit patroon zelf ongetwijfeld gebaseerd was op een eerder origineel. In Little Greene’s interpretatie van het behang is het motief – dat eerst een ‘flock’ was –  volledig verwijderd, zodat een heldere, veelzijdige streep overblijft. In overeenstemming met authentieke productiemethoden, is het streepeffect van de achtergrond bereikt met behulp van een borstel van paardenhaar. Daarop zijn de strepen en de vergulde randen gedrukt.

COLONIAL STRIPE (c. 1840)
Dit design is een nauwkeurige reproductie van één van de behangsels, die gevonden zijn in een privéwoning in St James Place, Londen, gedateerd rond 1840. De sierlijke, decoratieve details geven het een subtiele ambachtelijke kwaliteit. De originele, rijkgekleurde blauw met rode kleurcombinatie, welke getrouw weergegeven is in deze collectie, is heel typerend voor de Regency periode.

ELEPHANT STRIPE (c. 1850)
Uitgaande van de juiste verhouding en structuurkwaliteit van ‘Broad Stripe’, bestaat elke baan in deze complexere versie uit 42 ‘penstrepen’. Dit creëert op het eerste gezicht een scherper, meer eigentijdse uitstraling en van dichtbij wordt dit nog verder versterkt. Gezien de fijnere proporties, is het vrijwel onmogelijk geweest dit ontwerp af te drukken vóór de komst van de oppervlakdrukrol, rond 1840.

OMBRE PLAIN / OMBRE STRIPE (c. 1956)
Dit Engelse patroon uit 1950, dat gevonden is in de Whitworth Art Gallery in Manchester, is duidelijk een design uit de 20e eeuw. De ruimtes tussen de fijne, witte strepen, welke aangebracht zijn op een vlakke uni ondergrond, creëren een subtiele optische beweging. De complexere gestreepte versies omvatten elk drie aanvullende achtergrondkleuren. De ‘plain’ versies zijn geproduceerd in overeenkomstige kleuren, die bovendien precies dezelfde optische beweging tussen de strepen laat zien. Dit alles biedt een zeer flexibele behangserie, die gecombineerd te gebruiken is, zowel in traditionele als hedendaagse woningen.

behang

PAINT SPOT (c. 1830)
Dit design is een nauwgezette reproductie van een historisch Frans behang. Misschien verrassend, maar het origineel komt uit 1830 en werd gedrukt in een gedurfde combinatie van geel en roze. Er is bijzondere aandacht besteed aan de verfijnde structuur van de verf, wat duidelijk te zien is binnen het bedrukte stipelement. Deze structuur geeft het behang zijn richting; er is duidelijk een goede en foute bovenkant bij het ophangen van dit behang!

18 - Paint Spot - Custard-Apple

TAILOR STRIPE (c. 1968)
Een andere streep uit de 20e eeuw; elk behang met dit design bevat een heldere balans van zes aaneengesloten kleuren. De behangsels hebben een overeenkomstig thema en geven verschillende mogelijkheden voor het schilderen en opknappen van muren. Het ontwerp is geïnspireerd door de manier waarop designers kleuren bij elkaar zoeken, bij het maken van een interieurontwerpschets. Tevens is het inherent aan de manier waarop kleuren benaderd werden in de mode-industrie.

22 - Tailor Stripe - Corn

19 - Tailor Stripe - Bakerloo

TENTED STRIPE (c. 1845)
De grootschalige behangproductie van deze klassieke 19e eeuwse streep was een logische ontwikkeling door de vroegere ‘open trog’ drukmethode, zoals gebruikt bij ‘Broad Stripe’. Oorspronkelijk werd de ‘Tented Stripe’ gebruikt als een ontwerp voor textiel. De naam is ontleend aan de Regency  gewoonte om stoffen in een ruimte op te hangen en te draperen om zo een ‘tentgevoel’ te creëren. De proporties van de elementen binnen de strepen waren tamelijk consistent, maar de schaal waarop ze nagebootst (en gebruikt) zijn, varieerde aanzienlijk. Hoewel de streep ook alleen tot zijn recht komt, werd het ontwerp met name populair als achtergrond bij grote over-gedecoreerde ontwerpen, waaronder Franse damasten.

THAMES (c 1851)
Dit historische panorama van de Engelse hoofdstad in 1851 werd gepubliceerd door London Illustrated News. Het is een indrukwekkend stuk uit het English Heritage archief, welke in dit ontwerp getrouw is weergegeven, maar op schaal is vergroot. Het met de hand getekende en geschilderde panorama toont de gebouwen en het landschap langs de rivier de Theems in die tijd. In deze reproductie wordt het ontwerp herhaald, waardoor het toe te passen is als een doorlopende behangrand. Het origineel zou op raamhoogte hebben gehangen, maar voor kamers met een meer doorsnee formaat, is het ook toe te passen ter hoogte van de lambrisering of de plinten.

Heropleving van historische designs
Managing Director, David Mottershead, gaat dieper in op de ‘Painted Papers’ collectie: “Bij het vernieuwen van deze historische designs hebben we geprobeerd een collectie te creëren, die huizen uit alle tijden en in alle decoratieve stijlen dient. In de collectie zijn ook ontwerpen uit begin en midden 20e eeuw opgenomen met kleurcombinaties, die zowel passen in een tijdloos als een hedendaags interieur. Net zoals bij onze vorige behangcollecties, hebben wij oordeelkundig verfkleuren gekozen om elk design en elke kleurtoon op elkaar af te stemmen of aan te vullen, om zo de consument te begeleiden bij de keuze en te stimuleren avontuurlijk te zijn.”

‘Painted Papers’ zal in Parijs worden gelanceerd op Maison et Object in januari 2015. De collectie is beschikbaar via Little Greene dealers of online via www.littlegreene.eu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *