De introductie van de EQ.9 van Siemens bij Metropolitan Amsterdam

Afgelopen week was ik uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de introductie van het nieuwe koffiezetapparaat van Siemens. Ik ben een enorme koffie liefhebber en als je in de uitnodiging dan ook nog schrijft dat je dit combineert met ijs en chocola kan geen enkele vrouw nee zeggen.

Bij binnenkomst stonden er al meerdere EQ.9 ’s klaar. Maar voordat we zelf aan de slag mochten werd eerst het apparaat voorgesteld.

_95Q5397

_95Q5475

Ik heb zelf ook een prachtige machine in de keuken staan maar vond na het horen van alle mogelijkheden van de EQ.9 eigenlijk wel jammer dat ik binnen nu en een jaar geen nieuwe mag uitkiezen. Een van ergernissen van mijn eigen machine is het schoonmaken. En dan met name het schoonmaken van het slangetje voor de cappuccino. Ik heb in mijn koffiezetapparaat een los slangetje waar de melk in blijft zitten en dit is niet makkelijk schoon te maken. Bij de EQ.9 komt de melk die niet gebruikt wordt weer terug in het melkreservoir. Nog een voordeel van het reservoir is dat je deze makkelijk uit het apparaat haalt en hem in zijn geheel in de koelkast kan plaatsen. Ook de rest van de machine is makkelijk schoon te maken.

Na de uitleg was Kees Raat aan de beurt om te vertellen hoe bijzonder koffie was maar ook hoe bijzonder de producten van de Metropolitan zijn. Kees geeft in zijn bar/ entourage een kijkje in de keuken van chocola, koffie en ijs.

kees raat

Allereerst mochten we onze favoriete koffie met de machine maken. Als deze klaar was (waarbij de koffiemachine netjes alstublieft zegt) moest je een slok koffie nemen en daarna kreeg je vloeibare chocola op je hand. En net als bij een tequila moest je een lik nemen en daarna een slok koffie nemen. Dit gaf de koffie maar ook de chocolade een intense smaak.

We kregen verschillende soorten ijs in combinatie met andere producten te proeven. Het eerst ijs van Gin-Tonic ijs overgoten met espresso:

_95Q5672

Daarna kregen we dropijs, welke smaakte naar trekdrop, in combinatie met een bijzonder bruin biertje wederom overgoten met espresso. Het bier gaf een klein zuurtje aan deze combinatie. Ook echt een combinatie die heerlijk smaakte.

_95Q5760

En naast dit werden we met nog allemaal lekkers verwent. Het was een ochtend vol smaak beleving. De EQ.9 is echt een bijzonder apparaat en Kees had echt prachtige smaaksensaties voor ons bedacht. Voor mij zit er nu maar een ding op, sparen want dit apparaat staat nu hoog op mijn verlanglijstje.

EQ.9 dualBean system

Infographic - Aan de koffie met Siemens EQ.9

Het officiele persbericht inclusief alle functies van de EQ.9:

Koffie is in Nederland op water na de populaiste drank
• 84% van de Nederlanders drinkt koffie
• Eén op vijf mensen in Nederland heeft een verse bonen apparaat
• 56% vindt dat het diner niet eindigt bij het dessert, maar bij de koffie
• Koffie wordt vaak gecombineerd met chocolade en alcoholhoudende dranken
• 62% vindt het fijn dat er zoveel keuze voor koffiespecialiteiten is
• Siemens introduceert premium espressovolautomaat met Barista-functie

Nederland staat bekend om het ‘bakkie koffie’. Mede door de opkomst van koffiespeciaalzaken weten de Nederlanders kwaliteitskoffie steeds meer te waarderen. Koffie van versgemalen bonen is het allerlekkerst volgens 69% van de respondenten en cafeïne speelt voor slechts 1% een rol in de keuze om koffie te drinken. Mensen drinken koffie dus niet vooral om wakker te worden, maar om te genieten van de smaak! Maar liefst 84% van de Nederlanders drinkt de donkere drank in vele variaties met én zonder melk en drie op de vijf mensen geniet er het liefst van in het comfort van hun eigen huis. Dat blijkt uit onderzoek* van Siemens ter gelegenheid van de introductie van hun nieuwe volautomatische espressoapparaat, de EQ.9. Hiermee hebben mensen nog meer mogelijkheden om de lekkerste koffievariaties te maken met twee soorten koffiebonen, vooraf ingestelde melkrecepten en het grootste gebruiks- en reinigingsgemak.

De vele gezichten van koffie
Met 89% van de mannen en 80% van de vrouwen die koffie drinken, zijn ook melkrecepten als cappuccino (57%) en latte macchiato (17%) niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Toch verbazen drie op de vijf mensen zich over de hoeveelheid koffievariaties die bestaan. Bovendien heeft één op de drie Nederlanders moeite met het combineren van koffie met andere ingrediënten of producten. Naast de melkrecepten, worden koffiecombinaties vooral gemaakt met cacaopoeder of chocoladeschaafsel (16%), alcoholische dranken (15%) of kaneel (10%). En ondanks dat er veel melkrecepten worden gedronken, kennen veel Nederlanders niet het verschil tussen de variaties. Bijna de helft van de Nederlanders denkt bijvoorbeeld dat het enige verschil tussen latte macchiato en cappuccino alleen de hoeveelheid melk is. De verschillen zitten hem in de verhoudingen espresso, melk en melkschuim en de bereidingswijze. Gelukkig is een kop zwarte koffie ook nog steeds meer dan welkom – slechts één op de tien Nederlanders bestempelt dit als ‘saai’.

Barista in eigen keuken
Voor 85% van de Nederlandse koffiedrinkers is de smaak het belangrijkst. De zettechniek speelt hierin een belangrijke rol, maar de ultieme smaakbeleving begint al bij het selecteren van de juiste bonen. Met de EQ.9 wordt iedereen een thuisbarista, dankzij de baristaMode. Alles kan zelf naar wens worden afgesteld: de koffiesterkte, de exacte zettemperatuur, de koffie/melk-verhouding, de intensiteit van de smaak en de hoeveelheid koffie.

Twee bonenreservoirs, twee maalsystemen
Om in ieders smaak te voorzien, is de EQ.9 uitgerust met het dualBean system. Dit systeem heeft twee aparate koffiemalers en bonencompartimenten, waardoor er twee compleet verschillende soorten koffiebonen gebruikt kunnen worden in hetzelfde apparaat zonder dat de smaken zich ooit mengen. In de ochtend een lekkere capuccino, in de avond een extra sterke espresso of een decaf.

Nog een aantal highlights van de EQ.9:

  • De oneTouch doubleCup functie biedt de mogelijkheid om, zoals de naam al doet vermoeden, van een aantal dranken met één druk op de knop twee koppen te zetten.
  • Automatische schoonmaak van het melksysteem. Met een stoomshot na iedere bereiding wordt met de autoMilk Clean functie het systeem en het slangetje brandschoon gemaakt. Geen melkresten en dus geen hygiëne-issues.
  • Het sensoFlow System houdt de zettemperatuur constant en zorgt daarmee voor een perfect aroma.
  • Een eigen profiel voor iedere gebruiker met IndividualCoffee System. Alle favoriete drankjes worden opgeslagen, tot maar liefst 10 gebruikers.
  • Het 360º design in RVS is mooi vanuit iedere hoek. Het apparaat heeft een groot TFT kleurenscherm met geanimeerde afbeeldingen aan de voorkant en het melkreservoir is prachtig geïntegreerd in de zijkant.

Over het onderzoek
Het onderzoek werd in november 2015 in opdracht van Siemens representatief uitgevoerd door Kien Onderzoek onder 506 Nederlandse koffiedrinkers van 18 jaar en ouder.

Over Siemens
Siemens is het toonaangevende Duitse merk op het gebied van huishoudelijke apparaten en bepaalt de nieuwe wereldwijde normen met betrekking tot technologie, innovatie en design.  Het productaanbod omvat zowel stand-alone als inbouwapparatuur op het gebied van koken en bakken, wassen en drogen, koelen en vriezen en afwassen. Het assortiment wordt gecompleteerd door consumentenproducten, met een focus op koffie maken en stofzuigen. Al meer dan 165 jaar staat de naam Siemens voor prestaties, innovatie, kwaliteit, betrouwbaarheid en internationaliteit. Siemens is ook een wereldleider op het gebied van de ontwikkeling en productie van resource-efficiënte huishoudelijke apparaten. Sinds 1967 maakt het merk deel uit van het bedrijf BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH, gevestigd in München.

 

About Author

You May Also Like

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *