Minder irritatie door klussende buren

Bouwmarkt volgt tips op

Maar liefst de helft van de huizenbezitters heeft verbouwplannen. Dit blijkt uit het Grote Hornbach Klusonderzoek, dat onlangs plaatsvond onder 532 huizenbezitters. Dit onderzoek, dat inzoomde op klusbereidheid en -overlast, wees uit dat niet-klussers sneller bij hun buren gaan klagen dan klussers. Burenruzie voorkomen is eenvoudig: een kaartje door de brievenbus voorkomt een hoop ellende. 

Er wordt volop geklust in Nederland, blijkt uit dit representatieve onderzoek (N = 532). Ruim de helft van de Nederlanders gaat nog dit jaar een kleine of grote verbouwing doen. Van deze klussers doet 37% het helemaal zelf, 22% besteedt het uit en 36% doet het samen met een professional.

Mannen klussen voor hun plezier
Met name mannen hebben plezier in het klussen: maar liefst 42% van hen vindt het leuk om te doen. Bij de vrouwen is het enthousiasme minder en blijft het aandeel plezierklussers steken op 27%. De klussen die we zelf doen, variëren van schilderen en vloeren leggen tot het plaatsen van een nieuwe keuken of badkamer. Het plaatsen van een muur of een uitbouw van een serre laten we liever aan professionals over.

klussen hornbach

Niet-klusser klaagt sneller
Al dat geklus kan irritatie opleveren bij de buren. De meest voorkomende irritatie bij buren is geluidsoverlast. Ook niet-opgeruimde spullen en auto’s of busjes op de stoep zorgen weleens voor klachten over en weer. Buren die niet zelf klussen, klagen veel sneller. Van de niet-klussers heeft 33% weleens bij de buren geklaagd, van de klussers is dat slechts 16%.

Simpele remedie
Wie het gezellig wil houden in de buurt, kan de buren het beste even inlichten over de klusplannen. Buren die geïnformeerd zijn, ervaren minder irritatie en zullen minder snel klagen. Van de mensen die vooraf van hun buren een briefje door de bus krijgen, heeft 87% nog nooit over klusoverlast geklaagd. Uit het onderzoek kwam dan ook de suggestie om kaarten voor de buren te verstrekken bij de bouwmarkt. “Die tip hebben we opgevolgd”, laat Maarten Post, marketingmanager van Hornbach, weten. “In al onze vestigingen staan nu kaarten waarmee klussers hun buren op een leuke manier kunnen laten weten dat er een verbouwing op stapel staat. Een logische stap na de campagne Hornbach zegt sorry, maar niet voor de 120.000 artikelen.”

Het Grote Hornbach Klusonderzoek werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Direct Research in september 2017. Aan het onderzoek deden 532 huizenbezitters mee, die vragen beantwoordden over verbouwplannen, klusirritaties en klussende buren.

Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 17.000 medewerkers. In Nederland bestaat HORNBACH nu twintig jaar en telt het inmiddels dertien vestigingen. HORNBACH won in 2017 voor de twaalfde keer de Retail Jaarprijs, in de categorie ‘Beste Bouwmarkt van Nederland’. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

About Author

You May Also Like

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *